20 maj 2012

Öliv

Ännu en helg i stugan. I paradiset. Kan inte få nog av livet på ön. Så
känns det i alla fall. Skulle gärna utsätta mig för experimentet att
se hur länge jag klarar att vara här utan att bli rastlös. Utan att
drabbas av lappsjuka. Länge skulle jag tro.

Det enkla livet och jag går väldigt väl ihop. Läsa, kettlebellpass på
tomten, lägga pussel, laga mat, min älskade familj, backintervaller,
hockey-vm, fika, morgonpromenader, kajak. Ingen plattång, inget smink,
mer eller mindre samma kläder varje dag. Ju enklare desto bättre.

Och då kan man ju undra över allt det här andra strävandet. Jobb,
karriär, fin lägenhet, fina kläder. Varför? Eller är det trots allt
kontrasten som gör det?

Skulle det räcka med gullviveängar, en sockerkaka då och då och lite
småsnack med grannarna? Kanske skulle jag bli skogstokig?

Säkert är i alla fall att jag behöver de här helgerna ibland av total
frånkoppling och minimalt med intryck. Utan måsten. Och jag är glad
att jag saknar den rastlösa genen. Att jag inte måste göra och
prestera hela tiden utan kan vara en ytterst lat person när jag vill.
Låta dagarna komma och gå. Och just det gör jag bäst på ön.

6 kommentarer:

  1. Om du visste hur många ggr jag frågat mig detsamma... tänkt tanken att försöka vara där 1, 2, 3 månader... skulle det fungera? Skulle jag fixa det?

    SvaraRadera
  2. Tycker det låter helt underbart och som det vi behöver lite till mans.

    SvaraRadera
  3. Jag skriver under på detta! Så himla sant :) Oftast önskar jag åtminstone att proportionerna var tvärtom 90 % lugn-och-ro-liv och 10% fart-och-fläkt...

    SvaraRadera
  4. Jag vill ju bo på landet men undrar också om jag inte skulle bli lappsjuk då. När man lever ett hektiskt liv till vardags är det ju underbart att komma iväg på det här sättet - men om man bara hade detta tror jag att hjärnan skulle börja få långtråkigt. Så jag tror på kontraster. Men om jag har säg 70/30 stad/land över ett år idag så skulle jag kanske hellre vända på det! Och ha 70% land och 30% stad :) Dock fortfarande med ett bra och stimulerande jobb och ett hem jag gillade och sådär. Men det där med kläder och drinkar å hej å hå har väl aldrig varit varken din eller min grej sådär värst mycket? :)

    SvaraRadera
  5. Fler långhelger åt folket tycker jag! Och mer ö-liv med! Världsbäst kombo det där!

    SvaraRadera
  6. Precis detta jag också ställer mig många gånger!!

    SvaraRadera